A legnagyobb metál-arc, Händel
2013.10.09.
Ezen a héten a legnagyobb metál-arcról írok. A neve: Georg Friedrich Händel. De mivel közel fél évszázadon át élt Angliában, ezért ő maga is George Frideric Handel-nek írta a nevét.
He is the greatest. És nem csak én mondom ezt: a zenetörténet legnagyobb zeneszerzői közül Bach, Haydn, Mozart és Beethoven is Handel-t tartotta a legnagyobbnak. Persze úgysincs ilyen, hogy „legnagyobb” mert a zene nem erről szól, hogy rangsorolunk. Úgyhogy csak azért írtam ezt az érdekességet, hogy még kíváncsibbá tegyelek titeket, és hogy egy méltatlanul kevéssé ismert zeneszerzőre irányítsam a GitárShop reflektorfényét.
Handel tudott élni. Szeretett utazni, enni, a társaság középpontja volt, kitűnően képviselte a saját érdekeit, új vizekre merészkedett, a saját pénzét is kockára tette a zenei terveiért, grófokkal, bárókkal és a királyi család tagjaival tartotta a kapcsolatot, de emellett senki sem értette meg a mindennapi embereket úgy, mint ő. Rendszeresen adakozott a szegényeknek, nem is kis összegeket. Kitűnő humora volt, évtizedig emlegették az aranyköpéseit. Kitartó, céltudatos és előrelátó volt. Szenvedélyesen szerette, amit csinál. Közvetlen csatornája volt az ihlethez, rendkívül gyorsan írta meg a zeneirodalom legszebb művei közé tartozó zenéit.
Ő volt minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője. Hallgassátok meg ezt a zenét, és a nap is kisüt!
Handel egyszerűen csodálatos zenéket írt. Egyazon évben születtek Bach kollégával, és bár Bach zeneszerzői nagysága előtt is bármikor meghajlok (és a titkárnőim is ezt teszik, de ez most mindegy), de mégis Handel zenéjében találtam meg az igazi varázslatot.
Handel rengeteg operát is írt, és most az Ottone című (1722-ben írt) operájának egyik áriájának bevezető részét nézzük meg, dallamvezetés, szólamok és harmóniák szempontjából. Feljátszottam az ária hangszeres nyitányát, amelyet itt hallgathattok meg:
A nyitánynak a kottáját is idemásolom (a forrás már public domain, úgyhogy szabadon oszthatom meg):
Már ránézni is csodálatos erre a partitúrára. Mindjárt leírom, hogy mit hogyan érdemes nézni. Az elmúlt egy évtizedben az a felbecsülhetetlen áldás ért engem, hogy eljátszhattam kottából Handel életművének nagy részét, amely közel tízezer oldalnyi partitúrát jelent. Szinte az összes operájának, oratóriumának, hangszeres műveinek a kottájához hozzájutottam (köszönet érte többek között a Zeneakadémia könyvtárának), és a létező legnagyobb gyönyörűségek egyike (hangsúlyozom: EGYIKE) az, amikor leülök a gitárral egy Handel-partitúra elé, és megpróbálom a szólamokat egyszerre eljátszani (ami persze gitáron lehetetlenség, de az oktávok okos dobálásával azért sokat el lehet érni).
Először is, az előjegyzés 3b. A barokk zene érdekessége, hogy néha egy módosítójellel kevesebbet írtak ki. A barokk korszak zenéinél a hangnem megállapításához az előjegyzésnél biztosabb mód a tonális szerkezet vizsgálata. A 7. ütem közepén nyilvánvalóan egy F-moll akkordon fejeződik be a hangszeres rész, tehát ez igazából egy 4b-s F-moll ária.
Most a kulcsokról: négyféle kulcs is található ebben a 7 ütemben. A violinkulcsot mindenki ismeri. Ez egy G-kulcs, amelynél az egyvonalas g hang a második vonalon van.
Az altkulcs vagy brácsakulcs (nem meglepő módon) elsősorban a brácsa-szólamoknál használatos. Ez egy C-kulcs, amelynél az egyvonalas c hang a harmadik vonalon van.
A tenorkulcsot többek között a cselló és a nagybőgő magasabb dallamaihoz használják, és régebben a tenor énekesek számára is ebben a kulcsban írtak (ezt ma már violinkulccsal, oktávtranszponálással oldják meg). Ez is C-kulcs, amelynél az egyvonalas c hang a negyedik vonalon van
A basszuskulcsot sokan ismerhetik, akik zongoráznak (vagy például basszusgitároznak). A basszuskulcs F-kulcs, amelynél a kis f hang a negyedik vonalon van.
Tudom, hogy sok gitáros nem használja az ötvonalas kottát, de ha eddig eljutottál az olvasásban (márpedig eljutottál, különben nem olvasnád ezt), akkor most az egyszer próbáld ki ezt, és nézd végig velem ennek a gyönyörű zenének a kottáját!
Az ütemmutató: 12/8. Ez az ária úgynevezett siciliana stílusban íródott, amely szinte mindig 12/8 (nagy ritkán 6/8), és pontozott ritmusok jellemzik. Mindig szomorú, mollos jellegű. Alessandro Scarlatti hozta be a köztudatba. (Ő is egy metál-arc volt, szintén rizsporos parókával, amely a hair metal korai előfutára.)
Nézzük akkor a dallamvezetést! Az első hegedű dallama kis szekund lépéssel indul C-ről. Én a gitáron a H-húr 1. bundját használtam, de tudni kell, hogy gitár esetén a violinkulcshoz képest egy oktáv eltérés lenne hivatalosan (azaz a gitárkottát violinkulcsban írják, de a hangzáshoz képest egy oktávval magasabban).
A főtéma dallama: C Db Db Db C Bb C F F G Ab E F
(a két F hang között egy oktáv van, és szokás szerint a leszállított H hangot Bb-nek írom, nemzetközi módon).
A heti kérdés: mit keres az E hang ebben a 4b-s hangnemben? Az első helyes megfejtő letölthető ajándékcsomagot kap.
A második hegedű fél ütemmel később lép be, és egy kvinttel lejjebbről indítva hozza ezt a dallamot, azaz G hangról. Próbáld meg eljátszani G-ről indítva a témát, kotta nélkül, a fenti első szólam hangközlépéseit ismételve! A hangnem: F-moll. A kezdőhang legyen az üres G-húr.
A brácsa és a cselló egyszerre lép be, további egy ütemmel később, és itt megint C hangról indul a dallam, persze egy mélyebb oktávban, mint a hegedű esetén. Mivel én hathúros gitáron játszottam el a zenét, így az A-húr 3. bundjáról indítottam a basszus dallamát. A partitúrában a 2. ütem végén, a legalsó sorban megjelenik a tenorkulcs, amely jelzi, hogy most a cselló magasabb hangjai következnek. A 4. vonalon levő hang az egyvonalas c, mint fentebb említettem.
A három dallam egy laza fugato-t alkot. A fúga szót mindenki ismeri, főleg aki nemrég újította fel a fürdőszobáját. A fúga a polifónia „zászlóshajója”, mint egy Audi A8. (A polifónia olyan zenét jelent ahol minden szólam egyenrangú és önállóan mozog.) A fugato pedig egy rövid, fúga-szerű szakaszt jelent, amelynek során egy motívum „végigmegy” a szólamokon.
És bár a polifónia alapvetően nem a harmóniákra van kihegyezve, hiszen a polifonikus zene a dallamvonalakra és az ellenpontokra épül, de azért így is csodás harmóniák jelennek meg. Főleg, ha Handel ül az üres kottáspapír előtt egy lúdtollal!
Nézzünk néhány példát: a 3. ütem első pillanatában az 1. szólamban F hang szól, a 2. szólamban C hang szól, a brácsa és a cselló pedig Db-t játszik. Db-C-F, ez egy szép maj7-es akkord, alaphang-nagy szeptim-nagy terc fordításban, kihagyott kvinttel.
3. ütem 7. nyolcada, azaz a „félpálya” utáni pillanat: basszus: C, második hegedű: Bb, első hegedű: E. Ez egy C7. És természetesen ez a domináns szeptim az 5. fokon van, hiszen F-mollban vagyunk, és a skála 5. hangja a C hang.
És most sárkány-kromatika indul a basszusban! Fúziós jazz 1722-ből:) A 3. ütem legvégén indul a kromatika egy F hanggal. Itt már visszajött a basszuskulcs, és belép a nagybőgő. Handel tudja, hogy a sárkányos részt kell kiemelni! A basszus dallama: F-E-Eb-D-Db-C (idáig tart a kromatika), majd F, Bb, Eb (itt ér véget a 4. ütem) és az 5. ütem elején Ab hangon állunk meg.
Az 1. hegedű a 4. ütem közepe előtt, azaz pontosan fél ütemmel a basszus után megismétli a kromatikát, szintén F-ről: ez is F-E-Eb-D-Db-C. How much cooler can you get?
Nézzük, milyen harmóniák jönnek ki ebből a többszörös kromatikából!
A 3. ütem utolsó pillanatában az összes aktív szólam F-et játszik. Ez a sárkány elrugaszkodása előtti pillanat.
A 4. ütem harmóniái, sorrendben (mindig a basszus hangját írom előre, majd brácsa, második hegedű, első hegedű)
E-C-G, azaz egy C-dúr fordítás, C/E
Eb-G-C, azaz C-moll, szext fordításban, de a brácsa és a második hegedű ravaszul "cserélt", így a dallamban is van mozgás, nemcsak a basszusban
D-F-C, azaz Dm7
Db-F-Bb-F, azaz Bb-moll 1. fordításban, tetején még egy F hanggal (itt lépett be az első hegedű, tehát innentől a legfelső hang kromatikusan süllyed majd, Db-ig).
C-G-Bb-E, azaz C7
F-F-A-Eb, azaz F7 (itt most egy kis I-IV blues zajlott volna, ha a C lenne az I.)
Bb-F-Bb-D, azaz Bb7
Eb-Eb-G-Db, azaz Eb7 (az utolsó négy akkord a kvintkörre felhúzott négy domináns szeptim, mindig tiszta kvarttal arrébb)
5. ütem eleje, itt állunk meg: Ab-Eb-Ab-C, azaz Ab-dúr, szép V-I zárlat került ide.
Tehát a harmóniák a 3. ütem legvégétől az 5. ütem elejéig:
F(m), C/E, Cm/Eb, Dm7, Bbm/Db, C7, F7, Bb7, Eb7, Ab
A felvételemen ez a rész 0:13-0:19 között hallható.
Végül az ária bevezetőjének végéről pár mondatot: a zárlat nagyon szépen alakul ki. Az 5. ütem 7. nyolcadában (félpályánál) a hangok: Db-Bb-F-G, azaz a két hegedű között szekund-súrlódás van (F és G, nagy szekund). Ha a Db-t vennénk itt alaphangnak, akkor ez egy lídes hangulatú akkord lenne, Db-dúr, felemelt 4. fokkal (G), és hozzátéve még a 6. fokot (Bb). Amúgy Handel idejében a móduszok háttérben voltak, a dúr-moll rendszert használták, a többi görög móduszt sosem célzottan hozták elő.
Viszont nem a Db az alaphang. Ha jobban megnézzük az akkordot, akkor ez egy félszűkített akkord 2. fordítása. Az akkord egy G-Bb-Db-F, azaz egy Gm7b5, más jelöléssel Gø7. Funkció szerint ez egy iiø7, amely zseniálisan vezet rá az V-re, azaz a dominánsra: a Db-Bb-F-G akkord után C-C-E-G jön, azaz mindegyik szólam a lehető legkisebb mozgást végzi: szekundlépést, miközben az akkordok tetején végig a G van ott, közös tetőpontként. 0:21-nél indul a Gm7b5/Db akkord (érzed, milyen feszült?) és 0:23-nál oldódik kicsit a feszültség (de még nem teljesen, hiszen a dominánsra léptünk), ott jelenik meg a C akkord (6. ütem eleje).
Majd 0:26-tól egy oktávval lejjebb megismétlődik a dolog: ravaszul, a tonika helyett ismét elindul a iiø7-V a 6. ütem közepétől. Az igazi feloldás a 7. ütem közepén jön, ahol a brácsán kívül minden hangszer az I akkord alaphangját játssza (F), a brácsa pedig a kis tercet hozza szerényen (Ab), ilyenkor sosem kerülhet az akkord tetejére a kis terc. (A gitár-átiratomban a brácsa került itt feljebb, hat húr elég kevés. Éljen Tosin Abasi.)
Ja, és a teljes nyitány 6 és fél ütemes, 12/8-ban. Matek metál Handel-módra:)
Köszönöm, hogy végigolvastad! Tudom, hogy rengeteg minden szerepel itt, de érdemes végigtanulmányozni. Hallgassatok Handel-t, és az életetek vidámabb lesz.
Köszönetem jeléül mára is tartogatok egy meglepetést: lekottáztam egy arpeggiót a Breaking Through szólómból (Jam Track Central zenei alap). A szóló:
Az arpeggio 0:17-nél indul, és szokás szerint az „egyenes arpeggio” kategóriába esik, csúszással megtűzdelve.
A TAB:
E heti ajánlómban is egy kitűnő gitáros szerepel, de őt a legtöbben a zenei újságírói tevékenységéről ismerhetik. Danev György kapta az elmúlt hétvégén a Hangfoglaláson a zenei szakma által megszavazott díjak közül az „Év Zenei Újságírója” díjat. Gyuri egészen hihetetlen mennyiségű világsztár zenésszel csinált interjút: Steve Vai, Joe Satriani, Steve Morse, John Petrucci, Steve Lukather, Yngwie Malmsteen, George Lynch, Tony MacAlpine, John 5, Nuno Bettencourt, Gus G., Jason Becker, Jeff Loomis, Doug Aldrich, Reb Beach, Kip Winger, Billy Gibbons, Alex Skolnick, Geoff Tate, Richie Kotzen, Paul Gilbert, Allan Holdsworth, Mattias IA Eklundh, Andy Timmons… és ez tényleg csak ízelítő.
A tavalyi gitárversenyemen Danev György a 9 zsűritag egyike volt, és egyben ő az utóbbi 30 év rock-történelmének két lábon járó lexikonja. Ha az utóbbi 30 évben egy lemezen a többi hangszer mellett gitár is szerepelt, akkor Gyuri ismeri azt a lemezt. És a számlistát. És pár érdekes történetet a lemezről. És valószínűleg meg is van neki a lemez eredeti CD-n. És jól ismeri a gitárost. És a lemezeit, sorrendben. És az együtteseit. És pár érdekes történetet az illetőről. És valószínűleg interjút is készített már vele. Vagy ha nem, akkor most tervezi.
Egyszóval szívből gratulálok Danev Gyurinak a megérdemelt elismeréshez!
Ha van gitárral kapcsolatos kérdésed, akkor itt kommentben is felteheted, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tudsz engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!
Szerző: Jónás Tamás
http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas
Fórum: http://hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0
További gitárleckék
- Gitárlecke: További 5 szokatlan gitár-trükk- Gitárlecke: Szokatlan gitár-trükkök
- Gitárlecke: Mentális gyakorlás a gitáron
- Gitárlecke: Mindig legyen váratlan elem a riffjeidben
- Gitárlecke: Riff és szóló felépítése
- Gitárlecke: Ritmikai forgás a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hangszerelési ötlet - egyetlen riff kétféle hangulathoz
- Gitárlecke: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?
- Gitárlecke: A hangköz-trükk - izgalmas hangzások sima moll skálából is
- Gitárlecke: A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
- Gitárlecke: Mixolíd hangulat - Legelő jakok a Himalája-fennsíkon
- Gitárlecke: Fríg hangulat - varacskos disznó metál
- Gitárlecke: Modális skálák használata - a líd hangulat
- Gitárlecke: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva
- Gitrálecke: Széles skálák magas fekvésekben
- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato
- Gitárlecke: Matek metál
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal
- Gitárlecke: Vámpír blues
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból
Jónás Tamás összes gitárleckéje itt >>>
Jónás Tamás
2013.10.10. 23:03:35lemaradt a vége:
...szinte csak Handel CD-ket vinnék. :)
Jónás Tamás
2013.10.10. 12:02:50@abitet: helyes a válasz, írj egy email-címet és küldöm az ajándékcsomagot.
@András: bár ennél a szakasznál még nincsenek harmóniák, mert csak az 1. hegedű szól, de ennek ellenére jó irányban gondolkodsz. Ha még megírod, hogy hogyan hívják az az (ideillő) skálát, amelynél már eleve C-dúr vagy akár C-dúr7 jön ki az V. fokon, akkor te is nyertél egy ajándékot.
@Tomi: köszönöm, örülök hogy tetszett!:) Igen, egy lakatlan szigetre szinte csak H
Petró Tamás
2013.10.10. 09:20:23Remek kis cikk :)
Handel nagy arc volt, szeretjük :)
nandrás178
2013.10.09. 21:33:00Vagy, a moll V. fokból csinált dúrt, C alaphang mellé nagy terc E hanggal
abitet
2013.10.09. 16:19:56Az ˝e˝ hang az f-moll vezetőhangja