Széles skálák magas fekvésekben

2013.06.26.

Ezen a héten a múlt szerdán elkezdett "8  Octopus Licks"  című anyagot  folytatom, amelyben a szokásosnál szélesebb, és ezért levegősebb, nyitottabb hangzású szólóskálákra mutatok be  példákat. Az eredetileg az MMI számára készül 8 példából legutóbb az első 4 részlet kottáját néztük meg,  ma pedig az 5-8. példák jönnek, amelyekhez a pontos TAB-ot is  mellékelem.


Az  anyag végén egy körkérdést olvashatsz majd, a következő  időszakok tervezett témáival kapcsolatban. Szeretném, ha minél  többen írnának javaslatot.


A  videó, amelyben mind a 8 példa megnézhető:



Ahogy  legutóbb is írtam, ezek a példák arra az alapgondolatra épülnek,  hogy a szokványos "normál" skáladobozok kiszélesítésével  érdekesebb hangzásokat és hangköz-kombinációkat állíthatunk  elő. A videóban hallható zenei alap Fisz-mollban van, és a  Fisz-mollhoz tartozó egyik ilyen kiszélesített skála a 9. és 14.  bund között helyezkedik el. Ezt a helyszínt használtam a múlt heti 4 példa során. Ma pedig megyünk egyre magasabbra a gitár nyakán, egészen a 21.  bundig.


5.  példa (a videón 1:58-tól):


Ez  a példa a 12-17. bundok között helyezkedik el. Múlt héten  az első négy példa leírásánál sok szó esett a  hangköz-lépésekről, ma pedig a fokokat emelem ki. Mint ahogyan a pár hónappal ezelőtti pálinkás anyagban már hosszan  beszéltünk erről, a skála minden fokához saját hangulat tartozik. Ezek a hangulatok  tetszés szerint kiemelhetők, ha az adott fokot hosszan,  hangsúlyosan alkalmazod. De még tizenhatodos alkalmazás esetén is  röviden fel tudnak bukkanni az eltérő hangulatok. Az 5. példában  az első négy hang összesen egy Fisz-moll7add4 hangulatot hoz  létre, mivel az E hang egy 7. fokot, a H hang egy 4. fokot képvisel.  A példa folytatásában a Gisz (2. fok) is sokat szerepel, behozva  ezzel a saját világát, amely az egyik kedvencem.


6.  példa (a videón 2:25-től):


Ennek  a példának az az érdekessége, hogy sima pentatonként indul, és  csak menet közben szélesedik ki. Érdemes megfigyelni a 7-8-9-10.  sorszámú hangokat, amelyek végig azonos fisz hangot jelenítenek  meg, csak eltérő húrokon. Egy dallamban ugyanis nem muszáj  állandóan le-fel menni, az egy helyben maradás is egy kitűnő  opció. A G-húron megjelenő 19. bund a nagyon szép színező-fokot,  a 6. fokot hozza be. Ahogy már máskor is említettem, moll hangnem  esetén a 6. fok kétarcú tud lenni: szólhat nagyon hatásosan és  nagyon furcsán is. Olyan, mint egy gyorsan ható méreganyag, amely  óvatos és átgondolt adagolásban gyógyhatású lehet, míg  felelőtlenül alkalmazva pusztító hatású. A 6. fok olyan is  lehet, mint az az esemény, amely közvetlenül a "De aranyos ez a  kis pitbull!" mondat után zajlik le.


7.  példa (a videón 2:47-től):


A  7. példa a legkomplexebb mind a 8 közül. Ez is sima pentatonként  indul, majd az ütem felezővonala előtt egy ravasz csúszás/pull-off  kombinációt követően új fokokra megy át (2-7-4. fokok), majd az  utem végén egy moll7 arpeggio közbeiktatásával érkezik meg a  G-húrra. Itt egy Eadd4 felbontás indul (a példa 2. ütemének  eleje), és utána egy azonos ívekből álló csúszásos  motívum-ismétléssel érkezik meg a 9. bund környékére, ahol egy  7-->5. fok lépéssel zárul a stabil kvinten. (Megjegyzés: a  motívum-ismétlés típusait, köztük az ívek ismétlését egy  korábbi anyagban részleteztem, amelyet itt olvashatsz el.)


8.  példa (a videón 3:24-től):


Ez  a példa a 16-21. bundok között zajlik. A 21-17-21-17 önmagában  nézve egy szép Amaj7 arpeggio. Ennek a példának a fokok mellett  az adagolás jelenti a másik hajtóerejét. A tizenhatod-szünettel  történő indulás eleve izgalmasan arrébb tolja a négyes  csoportokat, és emellett a kanyarok kombinálása is  kiszámíthatatlanabbá, érdekesebbé teszi a dallamot.



3:53-tól  a videón egy példa-szóló indul, ahol igyekeztem számos  rögtönzött széles skálás dallamot alkotni. Emellett az 5:02-es  vízszintes vibrato, és az 5:05-ös széles skálára épített  sweep-szakasz is könnyen elsajátítható. 4:47-nél indul a  leghosszabb példa a széles skálás esetek közül, amely a 21.  bundtól a 9. bundig fedi le a gitár nyakát, 6 csúszással  megspékelve.



Az  5-8. példák kottája:



A  videó még egyszer:




Az  anyag elején említett körkérdés: Te milyen témáról olvasnál szívesen ebben a rovatbanmi az a terület, amelyről szeretnél többet tudni?


Július  folyamán az egyik héten az olvasók által beküldött  legérdekesebb kérdést fogom feldolgozni.  Ha van téma-javaslatod,  akkor örülnék, ha megosztanád velem. A javaslatot emailben is (a honlapomon  keresztül),  vagy itt az anyag alján kommentben is meg tudod írni.

Elsősorban a gitár-technikák, improvizáció, alkotás, kreativitás témakörök területéről várom a javaslatokat. Köszönöm, ha a  saját javaslatoddal hozzájárulsz a rovat alakulásához!


 

Jó gitározást,  találkozunk egy hét múlva!


 

Szerző: Jónás Tamás
  http://jonastamas.com
  http://facebook.com/jonastamas


További gitárleckék

- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato
- Gitárlecke: Matek metál
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal
- Gitárlecke: Vámpír blues
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból


    Kommentek száma - 4
  • 4.

    Szia Ádám, köszönöm a javaslatot, írok a fokokról részletes anyagot hamarosan.

  • 3.

    A fokokról pontosabb és szájbarágósabb leckét szeretnék/nénk kérni. Az alapskálákkal való kapcsolatuk nem tiszta igazából, és hogy melyik milyen hangulatot hordoz.

  • 2.

    Köszönöm a javaslatot!

    ˝Poliritmusokat a népnek!˝ --- ez nagy mondás :)

  • 1.

    Poliritmusokat a népnek! Nagyon érdekelne hogyan lehet élvezhetően megoldani hogy ha több hangszer több ˝ütemmutatóval˝ játszik. Főként olyanokra hogy milyen alapvető hibákat lehet lekövetni, hogyan építhető be egy ˝monoritmikába˝, és hogyan lehet előidézni hogy a hallgatónak ne az az érzése legyen hogy ˝ezek még együtt játszani sem tudnak˝. Remélem érthető és előre is köszi.

◼ Népszerű