Mitől érdekes egy gitárszóló?

2012.11.21.

Sárkány-metálos üdvözlet mindenkinek, aki a 2. gitár-anyagot olvassa itt a GitárShop.hu oldalon! A múlt heti 1. anyagban egy érdekes Marco Sfogli-ötletet mutattam be.

Azok számára, akik nemrég kezdtek gitározni, nagyon sok átfogó anyag hozzáférhető az interneten, magyarul és angolul is. Ezért az a célom, hogy itt a GitárShop-on olyan témájú anyagokat tegyek közzé, amelyek hiányt pótolnak, amelyek segítenek az olvasóknak a számos más forrásból könnyen hozzáférhető technikai és elméleti tudás gyakorlati alkalmazásában, a saját hangvétel kialakításában, a kreatív ötletek megalkotásában. Szeretném megosztani mindenkivel azokat a tapasztalataimat és módszereimet, amelyek nekem segítettek az előrejutásban, és mostanra - nagy örömömre, még ma is alig hiszem el, hogy igaz lehet - eljuttattak engem a Steve Vai kiadójával való szerződéshez.

Részletesen fogok majd arról írni, hogy egy-egy zenei részlet, szóló, riff esetén milyen gondolatmenetet szoktam követni, hogyan építem fel a szólók szerkezetét, hogyan lehet elkerülni a sablonos hangzásokat és szokványos megoldásokat, hogyan lehet egyszerű trükkökkel feldobni a zenét, hogyan érdemes a szabályokat tudatosan alkalmazni, és mikor érdemes szándékosan megkerülni ezeket, a nagyobb hatás érdekében.

Úgy gondolom, hogy az ilyen jellegű anyagokból jóval kisebb a választék az interneten, ezért ezzel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy mindenkinek még nagyobb örömet és sikerélményt okozzon a gitározás.

Ezen a héten arról írok, hogy milyen módon építek fel egy körülbelül egyperces gitárszólót egy egyszerű zenei alapra. Először is, hallgassátok meg a szólót, és a zenei alapot (utóbbit mindenki szabadon letöltheti).

A szóló:







Egy érdekes, jól felépített szólónak a két legfontosabb feltétele: a teljes szóló fejlődése, alakulása, íve (ezt én röviden „történet”-nek szoktam nevezni), valamint a szólón belüli szakaszok, fejezetek, témák kidolgozása. Ez utóbbihoz a ritmusok tudatos kezelésére van szükség, úgyhogy az e heti leírásban a ritmus-ismétlésekről, ritmikai motívumokról nagyon sok szó fog esni. Emellett kitérek majd a szóló "történetének" alakulására is.

Lássuk akkor részletesen, hogy a szóló megírása során milyen gondolatmeneteket követtem, és milyen elemeket használtam:

Az 1-4. ütemben található az első ritmikai motívum. Mint hallható, ez háromszor jelenik meg, és egyre magasabb hangokon megy végig. A negyedik ismétlés helyett pedig eltérő befejezés van, benne két egymást követő érintéses üveghanggal, hiszen a 4. ütem egy kisebb periódus végét jelenti, és ilyenkor valamilyen változásra van szükség.

Az 5-8. ütemben hasonló logika megy végig: egy új motívum indul el, és háromszor ismétlődik, és egy eltérő negyedik sorral fejeződik be. Érdemes megfigyelni (és ez a szóló „történtetéhez” tartozik), hogy ez az új téma és a variációk magasabb hangról indulnak, mint az első négy ütemben. Több eltérés is van az előző motívumhoz képest: itt most ugyanott marad a téma, csak a közepén levő nyújtott hang vándorol. (A második esetben egy Greg Howe-féle vízszintes vibrato is megjelenik.) És ezúttal már a harmadik sorban (azaz a 7. ütemben) elindul a változás, nem úgy fejeződik be a motívum, mint az addigi két megszólalásakor. Ezzel a trükkel kicsit előbb lehet rákanyarodni a befejező sorra. És ennek köszönhetően az első 8 ütemes nagyobb periódus kerek egészként tud befejeződni.

A 9-12. ütemben nincsenek ritmikai ismétlések, mert ez az eddigiek után túl kiszámíthatóan hangzana. Helyette két dolog viszi tovább a szólót: egyrészt, hogy itt még magasabban kezdődik a téma (a H-húr 15. bund nyújtva 17-re), azaz folytatódik az eddig is követett emelkedés. Másrészt, az eddigi sima moll hangulat után itt bluesos hatások vannak, a belecsempészett (és rögtön megnyújtott) G hangok miatt. (Amúgy a hangnemben G# szerepelne gyárilag.)  A 12. ütemben a gyors futam úgy zajlott, hogy húronként 2 hang volt bal kézzel megszólaltatva (hammer-onnal), és minden húron a 3. hang pedig tappinggel szólalt meg. Ennek a módszernek teljesen más hangzása van, mintha sima váltott pengetéssel mentem volna fel, húronként 3 hangot pengetve. A legato+tapping együttesen hihetetlen gördülékeny hatást tud tenni.

A 13-16. ütemben visszatérnek a motívumok. Érdemes megfigyelni, hogy ez a rész is ugyanúgy kezdődik, mint a 9-12. ütem eleje, azaz a H-húr 15. bund nyújtva 17-re. Így a második nagyobb periódus egységesebb hangulatot kap, mivel mindkét „félideje” ugyanott és ugyanúgy indul.

A ritmikai motívumok a 13. és a 14. ütemben vannak, technikailag hibrid pengetés, logikailag pedig ’pedal point’ a motívumok jellegzetessége. Itt is érvényes, hogy ha ezt váltott pengetéssel játszottam volna, akkor annak sokkal kattogósabb hangzása lett volna, amely a zenei alap stílusához nem lett volna a legjobb választás. A hibrid pengetésnek is nagyon gördülékeny hangzása van.

Most két elég sűrű ütem jön. A 15. ütemben legato, tapping, és csúsztatott tapping is szerepel, míg a 16. ütemben egy nagy kupac E-dúr arpeggio, különféle húrcsoportokon. Közülük a legelső tetején a kisujj gyors oda-vissza csúszást is csinál a vékony E-húr 16. és 17. bundjai között. Ezáltal a második nagyobb, nyolcütemes periódus eljutott a vékony E-húr 24. bundig. Érdemes megfigyelni, hogy az eddigi 16 ütem során a hangmagasság és a hangok  sűrűsége is egyre növekedett, ezáltal a szólónak van „története”, iránya.

Az utolsó 4 ütem következik (17-20. ütem). Itt új akkord jelenik meg a zenei alapban, és visszatértem az ismétlődő ritmikai motívumok használatához. Szokás szerint ezúttal is 3x jelenik meg a téma, és itt is egyre magasabb hangokról indul. Ezzel keretes szerkezet alakul ki, a szóló elejének és végének hasonló megközelítése miatt. A szóló legvégén egy gyors futam indul el lefelé. Hasznos ötlet, ha a pull-off sorozat közepe táján egy jóval magasabb hang tappinggel szólal meg, és ezzel kiemelkedik a többiek közül. A szóló egy hosszan kitartott G# hanggal fejeződik be, amely szép második fokot képez a záró akkorddal, amely egy F#m11 akkord. A második fok hangulata kellemesen elszállós, és lezárásnak is kitűnően használható, több mélységet jelenít meg, mint az alaphangon való befejezés.

A szóló még egyszer:




Ha bárkinek van kérdése, akkor itt kommentben is felteheti, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tud engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!

Jónás Tamás
http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas


    Kommentek száma - 6
  • 6.

    Köszönöm szépen, örülök hogy hasznosnak találod az anyagokat. További jó zenélést! :)

  • 5.

    Üdv Tamás,
    nagyon jó és teljesen egyedi a törekvés amit képviselsz, a magamfajta kezdő gitárosnak nagyon nagy segítség. Jártam gitártanárhoz korábban de a lakhelyváltás miatt most csak itthoni zenélés van. A leckék egészen új távlatokat nyitnak, szerintem sokan fogunk ebből építkezni. Mindenki hisz egy fajta stílusban, én is eddig csak a blues-t tartottam fontosnak, de most már örömmel szedegetek hangokat innen-onnan a magam technikai korlátai között. Ilynkor mindig az jut eszembe hogy ChrisRea is majdnem 30évesen kezdett el a gitárral foglalkozni, én csak 10-el vagyok több :)
    Summa summarum örülök a kezdeményezésnek, abszolút érhető a zenei magyarázat az is megérti akinek nincs komolyabb múltja aa hangszeres zene területén, és bízom benne hogy sok apró leckével leszünk még okosabbak...

    TR

  • 4.

    Szoktam emlegetni nyugat-chilei* pampa-metált is:)

    Köszönöm, örülök hogy tetszenek az anyagok, és további jó zenélést kívánok a zenei alapokra!


    ----------------------------------
    *Chile arról is nevezetes, hogy ott a rock-koncerteket nagyon hosszú és nagyon keskeny stadionokban tartják.

  • 3.

    Miss Sweden, Délkelet-Izland, viking metál...
    Látom, nagyon rá vagy állva az északi népekre. :D
    De nagyon szeretem a cikkeidet. Bár nem igazán nekem szólnak, mivel a tudásom még sokkal közelebb áll a nullához, mint ehhez, de örömmel olvasom és tanulmányozom a zenélés mikéntjét ilyen részletesen és egzakt módon leíró cikkeket.
    Nem mellesleg szeretek a zenei alapokra megpróbálni valamit érdemlegeset rájátszani, még ha nem is a leírtaknak megfelelően.
    A ˝Tudatos rockn roll˝ különösen tetszett.

  • 2.

    A sárkány-metálosság nálam annak a szinonímája, hogy örömmel végzünk egy kellemes tevékenységet: például jókat gitározunk, miközben a Miss Sweden verseny első három helyezettje pálmalevéllel legyez minket. Tehát jókedv, célok, tervek, öröm.

  • 1.

    Szia Tamás,
    Egy eléggé egyszerű kérdésem van. Mi az a ˝Sárkány-metálosság˝?
    Köszönöm,
    R

◼ Népszerű