Ha a zenei alap hangnemet vált...

2014.02.26.

Ezen a héten egy olyan zenei alapot nézünk meg, amely menet közben érdekes modulációkon keresztül hangnemet vált. 

Előtte egy holnapi eseményre hívom fel a figyelmet:

Február 27-én (csütörtökön) 18:30-tól gitár workshopot tartok a Mezzoforte Hangszerboltban.

Téma: improvizáció
- szólófelépítés
- skálák és fokok kezelése
- díszítések
- technikai elemek
- kitörés a megszokott sémákból


A részvétel ingyenes.

A gitár workshopra a nyilvánosan meghirdetett helyek már mind elkeltek, de 3 db helyet fenntartottam a GitárShop rovatom olvasóinak. Úgyhogy aki ma olvassa a cikket, és gyorsan jelentkezik, az még el tud jönni.

A regisztrációhoz kattints ide:





A szóló:








A letölthető zenei alap:









Az alap első felének hangneme E-moll.  Az első 37 másodpercben egy Em - C kör ismétlődik (persze díszítve, tehát megjelenik E-moll7-es, E-moll 9-es is, és a C-dúr akkord is díszítéseket kap, a basszusgitár röviden az A hangra is lemegy helyenként).  A lényeg az, hogy Em - C akkordmenetben lehet itt gondolkozni. Érdemes az akkordok tetejét figyelni, mert ezek a hangok a szólóban is jól fognak szólni az adott pillanatban.


0:38-tól egy Dsus4 - D lépéssel van előkészítve a refrén, amely 0:40-től indul.

A refrén akkordjai: G - D - Em - C // G - H/D# - Em - C

Ez egy G-dúr hangnemű kör. A szóló hangkészlete változatlan, mivel az E-moll jellegű első 37 másodperc is 1# hangkészletet igényelt, és a refrén is. Egyetlen kivétel van: a H-dúr/D# akkord (=H-dúr, D# basszussal) egy V-i lépés első fele. A H-dúr/D# után megjelenő E-moll akkord jelenti az V-i lépés második felét. Az V akkordra, azaz a H-dúrra az alábbi lehetőségek alapján játszhatunk:


1) a H/D# három fontos hangjának kiemelése (azaz a H, D#, F# hangok egyikét emeljük ki)

2) a H-spanyol fríg skálát játsszuk (H C D# E F# G A) - mint látható, ez a skála tartalmazza az 1) pontban említett három fontos hangot.  A videóban egy A hangot játszottam, amely a skála 7. foka, és a kísérettel együtt egy H7/D# jelleget hozott létre.

3) fúziósabb/jazzesebb zene esetén H-fél-egész vagy H-alterált skála használata (ez itt a zene pop/rock stílusa miatt kevésbé jön szóba, de persze nyugodtan lehet kísérletezni ezzel). Erről a két skáláról itt olvashatsz bővebben: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?



A zenei alapban 1:00-nál indul a moduláció. Ehhez egy ábrát is készítettem:




























A nagyméretű betűk jelölik az akkordmenetet. Alattuk a három betűből álló csoportok mutatják, hogy az adott akkord milyen hangokból épül fel. Ezalatt pedig egy lehetséges dallamvonal látható, erről mindjárt bővebben is írok.  (Szokás szerint, a Bb hang magyar verziója B lenne.)


Mint látható, az eddigi békés E-moll/G-dúr hangnemünk eltűnik, rögtön az első F-dúr akkord megjelenésével. Az F-dúr - G-dúr ismétlődés után pedig újabb hangnemi változás indul az Ab-dúr - Bb-dúr résznél, majd a Db-dúr - Eb-dúr résznél is.

A heti anyag fő üzenete következik.
Ilyen esetben, amikor szinte folyamatosan modulál a zenei alap, és állandóan új hangkészletet igénylő akkordok ugranak elő, a legjobb megoldás a következő: Minden pillanatban az aktuális akkordot felépítő három hangból válasszunk egyet, tehát az aktuális 1-3-5. fokok működnek. Ilyenkor kiemelt hangként nem érdemes színező fokokat választani, mert az akkordmenet önmagában is instabil, és a színező fokokkal (pl. az Ab-dúrra játszott Bb hanggal) végképp megborítanánk a zenét, és szétesne minden, zenei káosz alakulna ki.


A fenti módon kiválasztott fontos fokokból egy dallamvonalat lehet összefűzni, erre látható egy példa az ábrában:
A - G - C - H -- C - D - Db - Eb.  A dallamvonal tetszőlegesen válogatható össze az adott akkordok 3-3 fontos hangjából. A fő szempont az, hogy a dallamvonal önmagában is egy kerek, megfogható dallamot adjon ki.


Természetesen be lehet dobni röviden és hangsúlytalan helyeken színező fokokat is, de minden ütemben kell lennie egy kiemelt, hosszabban kitartott, hangsúlyosan játszott hangnak, és ennek a hangnak az aktuális akkord 1-3-5. fokai közül kell származnia.


A moduláció olyan, mint egy válságos gazdasági helyzet egy vállalat életében: ilyenkor átmenetileg mindenki felfüggeszti a nézetkülönbségeket a szomszéd alosztállyal, és mindenki a legfontosabb dolgokra koncentrál. Vagy egy másik példa: amikor a kenutúrán erős áramlat kapja el a kenut, akkor mindenki leteszi a sörösdobozt, és egyszerre eveznek, hogy elkerüljék a veszélyt. 

Ugyanez kell, hogy történjen egy olyan esetben, mint a fenti akkordmenet. Csak az 1-3-5. fokokkal lehet jól átvészelni az ilyen "rázós" részt.


A fent megtekinthető videóban én is így jártam el. Érdemes megfigyelni, hogy az F-dúrral induló résztől kezdve (a videóban 1:03-tól) milyen fokokat emeltem ki. Látni fogod, hogy az aktuális akkord 1-3-5. fokai uralkodnak.


A zenei alapban 1:23-tól indul a második refrén. Ennek akkordmenete:

Ab - Eb- Fm - Db // Ab - C/E - Fm - Db


Mint látható, ez pontosan ugyanaz a harmóniamenet, mint az első refrénnél, csak fél hanggal feljebb, tehát G-dúr helyett Ab-dúr hangnemben. 1:23 előtt is egy V-I jelenik meg, mivel az ábrán mutatott modulációs szakasz legvégén egy Eb-dúr van, és a refrén Ab-dúrral indul, azaz ez is egy zárlat. 


A refrén hatodik akkordja egy C/E, amely után az F-moll akkord együttesen egy V-i lépés, pontosan úgy, mint az első refrénnél a H/D# - Em váltás esetén. Tehát most C-spanyol fríg, vagy a C-dúr akkord 1-3-5. fokának egyike lesz a megoldás a C/E alatt, és utána az F-moll alatt is érdemes fontos fokra (F-Ab-C) érkezni.



A cikk végén szeretném mindenkinek a figyelmét felhívni a múlt heti írásra, amelyben a zenei egyensúlyok típusairól írtam. Nagyon hasznos következtetéseket lehet az egyensúlyok témaköréből leszűrni, tehát ha nem olvastad ezt az írást, akkor kattints ide.



Ha van gitárral kapcsolatos kérdésed, akkor itt kommentben is felteheted, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tudsz engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!


Szerző: Jónás Tamás 

http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas
Fórum: http://hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0


További gitárleckék

- Gitárlecke: Hányféle egyensúly létezik?
- Gitárlecke: Kettős és hármas fogások a gitárszólóban
- Gitárlecke: Tizenhatodos futamok érdekes hangközökkel
- Gitárlecke: Akkordos tapping
- Gitárlecke: A bővített akkord rejtelmei
- Gitárlecke: Király István szólója a gitárverseny zenei alapjára
- Gitárlecke: Az olasz virtuóz, Gianluca Ferro gitár-trükkjei
- Gitárlecke: Egy riff - 12 fok
- Gitárlecke: Oktávok
- Gitárlecke: Egy könnyű példa-szóló a gitárverseny zenei alapjára
- Gitárlecke: Díszítések - gitárszóló, teljes TAB, zenei alap
- Gitárlecke: A Malmsteen-féle harmonizálási trükk
- Gitárlecke: Az üveghangok típusai
- Gitárlecke: Akkordmenet két gitárszólamból összerakva
- Gitárlecke: Ötletek a blues kör V. fokára
- Gitárlecke: Dirty Rock solo
- Gitárlecke: Csúszások és fekvésváltások - élet a skáladobozon kívül
- Gitárlecke: A legnagyobb metál-arc, Händel
- Gitárlecke: További 5 szokatlan gitár-trükk
- Gitárlecke: Szokatlan gitár-trükkök
- Gitárlecke: Mentális gyakorlás a gitáron
- Gitárlecke: Mindig legyen váratlan elem a riffjeidben
- Gitárlecke: Riff és szóló felépítése
- Gitárlecke: Ritmikai forgás a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hangszerelési ötlet - egyetlen riff kétféle hangulathoz
- Gitárlecke: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?
- Gitárlecke: A hangköz-trükk - izgalmas hangzások sima moll skálából is
- Gitárlecke: A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
- Gitárlecke: Mixolíd hangulat - Legelő jakok a Himalája-fennsíkon
- Gitárlecke: Fríg hangulat - varacskos disznó metál
- Gitárlecke: Modális skálák használata - a líd hangulat
- Gitárlecke: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva
- Gitárlecke: Széles skálák magas fekvésekben
- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?    
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán    
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato    
- Gitárlecke: Matek metál   
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva    
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót    
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak   
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal    
- Gitárlecke: Vámpír blues   
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át   
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral   
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel    
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat    
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak    
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban    
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?    
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója    
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás    
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók    
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?    
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása    
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll   
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?    
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?    
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból


Jónás Tamás összes gitárleckéje itt >>>



    Kommentek száma - 2
  • 2.

    Köszönöm, örülök hogy tetszett!

    Hasznos gyakorlatnak tartom, mert elősegíti a hangok leolvasását és gyors megtalálását. Ehhez az még a fontos szempont, hogy ne csak az arpeggio alakját memorizáld, hanem mindig olvasd le, hogy épp melyik hangnál és melyik foknál tartasz.

  • 1.

    Hello,
    csak most olvastam átfigyelmesebben és nagyon hasznos bejegyzésnek érzem!

    Te is támogatod azt a gyakorlást, hogy az akkordmenetre arpeggio köröket játszik az ember?

◼ Népszerű