Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre

2013.05.22.

Ezen a héten a „classic rock” szóló második részét nézzük meg. A szóló első részének leírása itt olvasható. A mai rész zenei alapja az Em-C-G-D akkordmenetre épül, amelyet joggal nevezhetünk „egymillió dolláros” akkordmenetnek, hiszen a legnépszerűbb slágerek százai épülnek erre az akkordmenetre. A zenei alapban a fenti akkordok kvintfogásokkal szerepelnek, de a szóló során az itt említett harmóniákat gondoltam mögéjük.

A szóló, amelyet az alapra készítettem (0:31-nél indul a mai szakasz):

A letölthető zenei alap:



A zenei alap akkordmenete, amelyben ma a 17. ütemtől induló szakasz, azaz az észak-izlandi sárgarépa színében pompázó ütemek szerepelnek:



17. ütem: itt indul a szóló második félideje. Mivel új akkordmenet kezdődik, ezért hasznos egy fontos (és ezáltal stabilan hangzó) fokra megérkezni a 17. ütem elején. A szólóban 0:31-nél induló H hang tökéletes választás e célra, hiszen a kíséretben levő E5 akkord kvintjét (a skála 5. fokát) szólaltattam meg. Ez azonnal helyreteszi a hangzást. Természetesen nem kötelező ilyenkor az 1-3-5. fokok valamelyikén megállni, nyugodtan lehet kísérletezni a szép és izgalmas 2. fokkal is, de ennek ilyenkor az az ára, hogy az új szakasz kérdőjelesebben indul. Ez lehet előny is, hátrány is. Mivel itt a „classic rock” szóló volt megcélozva, ezért az 5. fok jelentette a biztonsági megoldást.


18. ütem: a C5 akkordra oktáv-párokat játszottam, először D, majd A, majd megint D hangokból. Annak köszönhetően, hogy a 17. ütem eleje stabil lett, most máris lehetőség nyílt az érdekes fokok behozatalára: a C5-re játszott D és A hang 2. és 6. fokot jelenít meg.


19-20. ütem: az oktávos menet vége E hangon áll meg, ami a 19. ütemben szereplő G5 kísérethez is egy 6. fokot ad hozzá. Az ütem közepén indul a teljes szóló legnehezebb szakasza, egy tapping+legato kombináció (0:36). Aki ezt a hangzást szereti, annak Jorn Viggo Lofstad munkásságát ajánlom, aki a Pagan’s Mind zseniális (nem túlzás: zseniális) gitárosa. A rovatban tervezem majd Pagan’s Mind szólók elemzését is. A konkrét futam a H-húron indul, és a bal kéz 3 hang/húr jellegű skáladobozokat játszik (7-8-10. bund), míg a jobb kéz ehhez még hozzátesz egy hangot tapping segítségével (12. bund). Ízlés szerint egy-egy oda-vissza csúszás is kerül a tapping-mozdulatba (12-13-12. bundok). Utána ez a séma ismétlődik a többi húron is: a konkrét bundok változnak, de a felépítés ugyanez.


21-22. ütem: a fenti futam is egy stabil hangot céloz meg végállomásként: megint a H hangot választottam az E5 akkordra, ez „hazatérés” hatást kelt a futam végén. (Az E hang, azaz az 1. fok is ilyen hatást keltett volna, ebből a szempontból az 1. és az 5. fok hatása hasonló tud lenni.) Ebben a két ütemben egy ritmikai motívum jelenik meg, és egy enyhén módosított verzióval rögtön meg is ismétlődik.


23-24. ütem: ez a két ütem végig D5 akkordot tartalmaz, ezért van idő és tér a fokokkal való játékra: a 4. fok (G hang) indítja az ütemet, amely rögtön hozza is a saját hangulatát (a 4. fok mindig nyitott hangulatú), és utána a 3. fokra zár be. Ezt követően az 1. fok, a D hang jelenik meg. Utána az ütem hátralevő részében az 5. és 7. bundokon megtalálható üveghangokból raktam ki egy emelkedő sorozatot, ügyelve arra, hogy a sorozat vége H és E hangokból álljon, hiszen ez a pillanat már átlóg a következő ütembe, ahol az ugyancsak E és H hangokból álló E5 akkord indul megint.

25-26. ütem: az előbb említett stabil fokokra érkező üveghangok karos süllyesztését tartalmazza az ütem, majd a 26. ütemben a rövid G hangot követően egy F# szólal meg, amely azért érdekes, mert a kísérő C5-re játszva ez a lídes hangulatot (dúr akkord, megemelt negyedik fokkal kiegészítve) hozza létre. Ez a hangulat még így is létrehozható volt, hogy a kíséretben csak kvintfogás van (C5), azaz a dúr akkord „hivatalosan” meg sem jelent. (Persze a harmóniamenet egyértelművé teszi amúgy is a fül számára, hogy a C5 itt csakis egy C-dúrt helyettesíthet.) A lídes fok nagyon szép sejtelmes hangzás, 0:48-nál hallható ez a zenei világ. Nem túlzás azt állítani, hogy ez az egy hang egy teljes zenei világot nyit ki. A „LÍD” feliratú ajtó mögött a csodák birodalma helyezkedik el, ahogy ezt Satriani „Flying in A Blue Dream” című száma is mutatja. Az ütem végén még egy 22-->24. bund nyújtás van a vékony E húron. Ez az önálló hang, amelynek motívum-szempontból sem előzménye, sem folytatása nincs, nagyon hatásos: olyan mint egy felkiáltójel.


27-28. ütem: hagyományos hangzású részek vannak itt, két szempontból is: a szóló stílusa is hagyományos rock-világ, és a fokok is nagyon stabilak, sok 1. fok, egyedül a C5-re kerül egy rövid 7. fok, amely még mindig viszonylag stabil, és egy szintén rövid F#, azaz egy ismételt lídes pillanat (4#), de ez most nincsen kiemelve. Ez a nyugodt dupla ütem jól előkészíti a következő 4 ütem száguldását.


29-30. ütem: technikailag végig ugyanaz történik itt: egy tapping, majd két hang bal kézzel, végig azonos húron. E három hang után ugyanez a séma kerül át másik húrra. A két kéz az E-moll pentaton skálát követi. Az első két triola: 19-14-12 a G-húron, majd ugyancsak 19-14-12 a D-dúron.


31-32. ütem: a 19-20. ütemhez hasonló tapping+legato kombináció á la Jorn Viggo Lofstad, amely a H-húr 12-15 bundjától (amelyhez a tapping a 17-18-17-es csúszást teszi hozzá, mivel díszítésként még az F hang is megengedett ilyen rövid időre) egészen a vastag E-húr 14. bundjáig megy le. A 14. bundot egy lassú nyújtással vittem fel a G hangig (1:01), ezáltal a befejezés nem „ül le” azonnal, hanem van benne egy kis súrlódás, amely aztán szépen megnyugszik.


A szóló még egyszer:




A zenei alap még egyszer:



Az akkordtáblázat még egyszer:



Ha bárkinek van gitárral kapcsolatos kérdése, akkor itt kommentben is felteheti, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tud engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!

Szerző: Jónás Tamás

 http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas



További gitárleckék


- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato
- Gitárlecke: Matek metál
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal
- Gitárlecke: Vámpír blues
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból




◼ Népszerű