Az üveghangok típusai

2013.11.13.

Ezen a héten a különféle üveghangokról lesz szó. Előtte örömmel jelentem, hogy pár napja elindult a gitárverseny, és máris nagyon sok érdekes szólót küldtek be az első napokban benevezett gitárosok. Még majdnem három hét van a nevezési időszakból, és mindenkit biztatok, hogy vegyen részt ebben a kalandban. Ahogyan a verseny honlapján is írtam, 7 kategória van, így akár az is sikerélményt érhet el, aki még nem olyan régóta gitározik.


A zsűritagok között több ismerős nevet is találhatsz: Bene János, Brad Tolinski (a Guitar World főszerkesztője), Danev György, Gianluca Ferro (Jam Track Central), Jónás Tamás, Király István (Király István & G-Jam Project), Mathias Holm (MindSplit), Rick Graham, Steve Lukather (Toto).


 Hivatalos honlap, a nevezés részleteivel:

http://gitarverseny.wordpress.com


 A gitárverseny Facebook-oldala:

http://facebook.com/groups/JonasTamasTopikVerseny2013



A mai anyaghoz egy Ibanez JS1000 Joe Satriani Signature gitáron készült videó tartozik, amely számos különféle típusú üveghangot tartalmaz.


A videó:



0:05-0:08 - Az A hang először üveghang nélkül szólal meg, a H-húr 8. bundról 10. bundra történő csúszással. Utána ugyanez a csúszás üveghanggal történik. Ez az úgynevezett „artificial harmonics” kategória, amikor a pengető szöge, a pengetés ereje, és a húr érintésének pontja függvényében különféle felharmonikusok jönnek elő. Létezik „félig üveg”-hang (semi-harmonic), vagy teljes mértékben a magasabb felharmonikusokat visszaadó üveghang. Itt a példában is ez utóbbi szerepel 0:08-nál.


0:10-0:12 - Itt két „félig üveg”-hang szól, ez az az eset, amikor nem mindegy, hogy az üvegpohár félig tele van, vagy félig üres. Szerintem félig tele van.


0:14 - Ezt a típust érintéses üveghangnak nevezik, angol neve „tapped harmonic”. A lefogott hanghoz képest 7, 12, vagy 19 bunddal feljebb jön ki a legkönnyebben az üveghang. A példában a H-húr 8. bundot fogtam, és a H-húr 20. bundja fölött érintettem meg a húrt. Ilyenkor nem kell lenyomni a húrt, tehát nem tappingről van szó, hanem gyors és enyhe érintésről. Mint a példában is látszik, a megszólaló üveghang bármit hagy magával csinálni, mint egy gazdájának örülő kuvasz. Tremolókar, vibrato, nyújtás is mehet, és ilyenkor a magas üveghang reagálását hallhatjuk (még olyankor is, amikor a lefogott mélyebb hangot nyújtjuk meg).


0:18 - Csúszás+nyújtás egyetlen pengetéssel az elején. Ebben nincs üveghang, de azért érdemes használni, nagyon hatásos.


0:32-0:34 - Egyenes arpeggio eltérő nyitó- és záróhanggal. Lásd az eggyel feljebbi megjegyzést. Az egyenes arpeggiókról a legtöbbet a „Tudatos rock’n roll” című anyagban olvashatsz (lásd a cikk végén a listát), és jó pár ilyen arpeggiót kottáztam le a többi anyagban is. Konklúzió: olvasd el az összes cikket! :D


0:47 - Tapping+slide. Ha még nem próbáltad, akkor ezt nagyon fogod szeretni. Ha pedig már próbáltad, akkor valószínűleg máris nagyon szereted. Éljen a tapping+slide <3


0:58-1:04 - Ezek itt természetes üveghangok, angolul „natural harmonics” a kategória neve. Minden húron rengeteg helyen van belőlük, erről legtöbbet Mattias IA Eklundh tud mesélni. A lényeg, hogy a 12. 7. 5. 4. bundok fölött vannak, ezenkívül a 3.1, 2.6, 2.2 bundoknál. A tizedes tört megjelenése itt nem ezt a képet jelenti:










 















Mint látható a képen, itt is a tizedes tört, és üveghang lett az eredménye. De most mégsem ezt a módszert javaslom. A tizedes tört tehát azt jelenti, hogy pl. a 3. bund után a bund hosszának 10%-ánál kell megérinteni a húrt. Tehát itt milliméterekről van szó. A 2.2 után a kerek 2. bund, majd az 1.7 bund is tartalmaz üveghangokat, mégpedig ezek nagy szekundra vannak egymástól.


A fenti példában 12, 7, majd 5. bund fölötti üveghang szerepelt, utóbbi a Michael Romeo-féle felül átnyúlással. Ennek semmi más jelentősége nincs, mint hogy jól néz ki. Azaz nagyon fontos. Utána pedig 2.2-nél érintettem meg a G-húrt. A 2.2 pontosan az adott üres húr harmadik oktávját adja, tehát egy nagyon magas G hangot, amelyet karral még meg is lehet kavarni.



1:09 - A kombinált technikák közül egy újabb, a tapping + nyújtás. Fontos, hogy mindkét kéz nyújtson egyszerre, ekkor lesz stabil és pontos.


A videó:






Ha van gitárral kapcsolatos kérdésed, akkor itt kommentben is felteheted, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tudsz engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!


Szerző: Jónás Tamás 

http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas
Fórum: http://hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0


További gitárleckék

- Gitárlecke: Akkordmenet két gitárszólamból összerakva
- Gitárlecke: Ötletek a blues kör V. fokára
- Gitárlecke: Dirty Rock solo
- Gitárlecke: Csúszások és fekvésváltások - élet a skáladobozon kívül
- Gitárlecke: A legnagyobb metál-arc, Händel
- Gitárlecke: További 5 szokatlan gitár-trükk
- Gitárlecke: Szokatlan gitár-trükkök
- Gitárlecke: Mentális gyakorlás a gitáron
- Gitárlecke: Mindig legyen váratlan elem a riffjeidben
- Gitárlecke: Riff és szóló felépítése
- Gitárlecke: Ritmikai forgás a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hangszerelési ötlet - egyetlen riff kétféle hangulathoz
- Gitárlecke: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?
- Gitárlecke: A hangköz-trükk - izgalmas hangzások sima moll skálából is
- Gitárlecke: A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
- Gitárlecke: Mixolíd hangulat - Legelő jakok a Himalája-fennsíkon
- Gitárlecke: Fríg hangulat - varacskos disznó metál
- Gitárlecke: Modális skálák használata - a líd hangulat
- Gitárlecke: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva
- Gitrálecke: Széles skálák magas fekvésekben
- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?    
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán    
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato    
- Gitárlecke: Matek metál   
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva    
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót    
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak   
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal    
- Gitárlecke: Vámpír blues   
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át   
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral   
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel    
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat    
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak    
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban    
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?    
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója    
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás    
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók    
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?    
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása    
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll   
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?    
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?    
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból


Jónás Tamás összes gitárleckéje itt >>>



◼ Népszerű