Egy könnyű példa-szóló a gitárverseny zenei alapjára

2013.12.04.

Három nappal ezelőtt véget ért a Jónás Tamás Topik Gitárverseny 2013 nevezési időszaka. Örömmel jelentem, hogy soha még magyarországi netes gitárversenyen nem volt ennyi nevezés, rekordot döntöttünk:











És ráadásul nemcsak a résztvevők számát tekintve lehetünk büszkék, hanem a benevezett alkotások színvonalát tekintve is, valamint a verseny körül kialakult közösség és hangulat tekintetében is.

A versenyre benevezett összes videót itt találod meg. A verseny vége óta a résztvevő gitárosok a fórumomon mesélik az élményeiket, már nagyon sokan válaszoltak a körkérdésre. Látogass el a fórumra, és olvasd el, miket írnak a többiek a tapasztalataikról!

Jelenleg a zsűrizés folyik, összesen 7 kategóriában osztunk ki közel félmilliós összdíjazást. Nagy élmény közel 200 videót végignézni, sokat tanulok belőlük, és sok új felismerésem lett máris. Ezúton is köszönöm a GitárShop stábjának, hogy segítettek a verseny hírének terjesztésében!


A mai anyagban a gitárverseny zenei alapjáról mutatok néhány érdekes skála-választási lehetőséget, és bemutatok egy könnyű és teljesen gyors futamok nélküli példa-szólót erre az alapra.


A szóló:





A zenei alap:






Egyébként a fórumomon a #29205-ös hozzászólásnál még egy (teljesen más stílusú) saját készítésű szólót is találhatsz.


Nézzük a zenei alap hangnemét!

A versszakok (a 0:05-től és 0:55-től induló részek) alaphangja D, és a legkézenfekvőbb megoldáskánt a D-mixolíd skála kínálkozik ezekre a szakaszokra. A D-mixolíd skála előjegyzése 1#, akárcsak a G-dúr és az E-moll skáláknak. A D-mixolíd skála hangjai tehát: D E F# G A H C. A három legfontosabb hang: D, F# és C, ezeket érdemes sokat használni.


Használható a versszakok alatt a sima D-moll pentaton skála is, ha az F hangokat a bluesban szokásos módon mindig kicsit megnyújtod. 


A refrén (a 0:45-től és 1:16-tól induló részek) hangneme D-moll, tehát itt a D-moll pentaton skála, és a hétfokú D-moll skála (az F-dúr párhuzamos mollja) szerepelhet. Érdekesség: a refrén első akkordja, amely egy D5 akkord, még szeretni fogja a F# hangot, és a második akkordnál kontrasztként egy F hangot is be tudsz dobni.


Ez tehát az alapeset, de persze sok hangulatváltásra van lehetőség, és a mixolíd skálát helyettesíthetjük egyéb skálákkal is.









































































A fenti kottában a szólómban szereplő nehezebb részek TAB-ját láthatod. Az első 15 másodpercet teljes egészében lekottáztam, mert itt érdemes tanulmányozni a kromatikával megtűzdelt indulást, és utána a vastag húrokon induló nyitó témát. Sok esetben hibrid pengetést is használtam, erről itt olvashatsz részleteket:
Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok

A fenti nyitó 15 másodpercben, valamint további 10 másodpercben, azaz 0:25-ig használtam D-mixolíd hangnemet a szólóban. Onnantól kezdve új hangulat jön, a mixolíd lelép, és átadja a helyét a D-mollnak. Ez tehát egy pitch axis eset is egyben: amelyről itt olvashatsz: Hangnemi erőszak  

0:25-től indul a legravaszabb rész: itt a kíséret szinte csak az alaphangot emeli ki (rövid kis szeptimek mellett), így nagyon sokféle skálát enged meg. A D-moll skála nagyon szép váltást jelent. Az első pár kitartott hang egy G-moll hármashangzatot ad ki (G Bb D)  (Bb=magyar B). 0:30-nál jelenik meg az A hang, amely a kísérettel együtt egy D5-öt hoz létre, de a moll jelleg egyértelmű a hangulatból. Tehát a szóló által 0:25-től létrehozott harmóniák: Gm/D és Dm.

Érdemes a kontrasztot megfigyelni 0:30-nál, ahol az addigi kitartott hangok helyett egy sokkal mélyebb, és teljesen más jellegű, ritmikus motívum jelenik meg. A kontrasztokról itt olvashatsz egy cikket: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban.

  
0:35-től ismétlődik az iker-téma: a kitartott hangok jönnek újra (persze más kanyarokkal), és 0:40-nél ismét megjelenik a kontrasztos ritmikus "válasz" erre. Egyébként mindkét ritmikus választ megtalálod fent a TAB-ban, a másodiknak a végén egy kis 19-0-5 tapping - pull-off - hammer-on szakasz is van..


0:45-től indul a refrén, amely az eddigi kétszer 10 másodperc (0:25-0:35 és 0:35-0:45) harmóniáinak hatására úgy jelenik meg, mintha csak folytatása és fokozása lenne az eddigieknek. Ha 0:25-től hallgatod a szólót, akkor a refrénnél azt fogod érezni, hogy most megy a harmadik kör az eddig szereplő témákból, és ez a harmadik kör "konklúziót" von az eddigi két kör témáját követően.


A  refrén végén Bb13-tól megy lefelé kromatikusan négy darab 13-as akkord, erre egy outside részt játszottam, ez is megtalálható a fenti kottában, a két ritmikus téma után (a TAB ban a 13. ütemtől indul a 13-as akkordokra játszott dallam, ezt direkt sem tudtam volna jobban megtervezni)..


0:55-től indul a második versszak. Elvileg itt is a D-mixolíd lenne a nyerő, de az eddigi (már 30 másodperce tartó) moll hangulatot nem akartam megtörni. Így marad itt is a D-moll hangnem. 1:01-nél van a szóló legérdekesebb hangja: itt egy F hangot játszottam, mialatt a kíséretben épp egy D-dúr ment, amely F#-t tartalmaz. A blues stílusban sima ügy lenne a kétféle terc egymásra engedése, többnyire az F hang enyhe megnyújtásával történik ez. Én is így jártam el, megnyújtottam az F hangot, és a dolog itt is szépen működik, annak ellenére, hogy a hangulat nem blues-jelegű, hanem epikus moll világ megy éppen.


1:05-től egy nagyon rövid harmonizálás van, erről nemrég írtam egy külön cikket: A Malmsteen-féle harmonizálási trükk


Az 1:12-nél induló tizenhatodos futam is szerepel a fenti kottában, egy C-D csúszással indul.


A második refrén 1:15-nél kezdődik, és igyekeztem szépen szárnyaló magas hangokkal fűszerezni a dallamot. A téma hasonlít az első refrénre, de nem hangról hangra tér vissza, csak a jellege hasonlít. Itt is egy kromatikusabb, enyhén fúziós rész zárja a refrént, amely szintén megtalálható a TAB-ban. A szóló egy szép 2. fokon ér véget, amely az alapban itt megjelenő D9 akkordhoz nagyon jól passzol, hiszen az E hang fontos alkotórésze a D9-nek.


Ez tehát egy olyan szóló, amelyben nincsenek gyors futamok, ezért bárki eljátszhatja. A gyorsabb részek a kottából megtanulhatók, a hosszan kitartott hangokból álló sok mollos dallam pedig füllel leszedhető, és ez nagyon hasznos gyakorlást jelent.


Fontos, hogy a hangok megszólalására, lélegzésére is oda kell figyelni (vibrato, rácsúszás, lecsúszás). A díszítésekről, csúszásokról mostanában 2 anyagot is készítettem, ezeket itt találod:

Csúszások és fekvésváltások - élet a skáladobozon kívül
Díszítések - gitárszóló, teljes TAB, zenei alap



Ha van gitárral kapcsolatos kérdésed, akkor itt kommentben is felteheted, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tudsz engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!


Szerző: Jónás Tamás 

http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas
Fórum: http://hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0


További gitárleckék

- Gitárlecke: Díszítések - gitárszóló, teljes TAB, zenei alap
- Gitárlecke: A Malmsteen-féle harmonizálási trükk
- Gitárlecke: Az üveghangok típusai
- Gitárlecke: Akkordmenet két gitárszólamból összerakva
- Gitárlecke: Ötletek a blues kör V. fokára
- Gitárlecke: Dirty Rock solo
- Gitárlecke: Csúszások és fekvésváltások - élet a skáladobozon kívül
- Gitárlecke: A legnagyobb metál-arc, Händel
- Gitárlecke: További 5 szokatlan gitár-trükk
- Gitárlecke: Szokatlan gitár-trükkök
- Gitárlecke: Mentális gyakorlás a gitáron
- Gitárlecke: Mindig legyen váratlan elem a riffjeidben
- Gitárlecke: Riff és szóló felépítése
- Gitárlecke: Ritmikai forgás a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hangszerelési ötlet - egyetlen riff kétféle hangulathoz
- Gitárlecke: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?
- Gitárlecke: A hangköz-trükk - izgalmas hangzások sima moll skálából is
- Gitárlecke: A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
- Gitárlecke: Mixolíd hangulat - Legelő jakok a Himalája-fennsíkon
- Gitárlecke: Fríg hangulat - varacskos disznó metál
- Gitárlecke: Modális skálák használata - a líd hangulat
- Gitárlecke: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva
- Gitrálecke: Széles skálák magas fekvésekben
- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?    
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán    
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato    
- Gitárlecke: Matek metál   
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva    
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót    
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak   
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal    
- Gitárlecke: Vámpír blues   
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át   
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral   
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel    
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat    
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak    
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban    
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?    
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója    
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás    
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók    
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?    
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása    
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll   
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?    
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?    
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból


Jónás Tamás összes gitárleckéje itt >>>



◼ Népszerű