A bővített akkord rejtelmei

2014.01.22.

Ezen a héten a bővített akkordokról lesz szó. Ehhez először is lássuk a videót, amelyet pár hete készítettem:







A zenei alapot, amire a fenti szólót játszottam, Jakub Zytecki készítette, akinek nemrég jelent meg az első anyaga a Jam Track Central-nál. A mai anyagban szereplő szakasz a Jam Track Central oldalán lejátszható, ha ezen a linken a Track Previews résznél a "Track 2"-re kattintasz, és ott a "jam track" feliratú lejátszót elindítod.



A zenei alap hangneme A-líd, amely azt jelenti, hogy az A-dúrtól a 4. fok felemelésében tér el a hangkészlet:
A H C# D# E F# G#.  Az A-líd 3 fontos hangja: 1. fok, 3. fok és 4. fok, azaz A C# D#.


A zenei alapban a körök végén egy E-bővített akkord jelenik meg. A bővített akkordtípust jelölik + jellel is, tehát ha E+ akkordnevet látsz, az is a bővítettet jelenti. Ezenkívül az "aug" rövidítéssel is jelölik, amely az "augmented" szóból származik. Tehát az E+, az Eaug, és a szintén előforduló E5# egyaránt ugyanarra az akkordtípusra utal.


A bővített hármashangzat felépítése: alaphang - nagy terc - bővített kvint. E hangról indulva: E-G#-H#.  A szomszédos hangok között mindig nagy terc (4 bund) a távolság. A H# hang enharmonikus (=azonosan hangzik) egy C hanggal, de jelölnünk kell, hogy a H hangból származik felemeléssel, ezért nem hívjuk C-nek, hanem megemelt H-nak (H#).


Mint hallható, igen szép és feszült akkordról van szó. A JTC fent belinkelt oldalán a lejátszóban 0:02-nél indul egy A-líd jellegű (Amaj7#11) akkord, és 0:07-nél jelenik meg az E-bővített. A fenti videómban 0:22-nél szerepel elsőként a bővített akkord.


Az akkord legegyszerűbb lefogása: 0-x-x-5-5-4. (Már az 5-5-4 rész is tartalmazza mindhárom hangot, és ehhez a vastag üres E-húr szép basszust tesz hozzá.)


A bővített akkord feszültségkeltésre használható (a tension-release lépés a legtöbb zenei stílus egyik alapeleme). Az alábbi akkordmenetben lehet ezt legjobban szemléltetni: x-x-x-5-5-3    x-x-x-5-5-4    x-x-x-5-5-5   x-x-x-5-5-4

Az első akkord egy C-dúr, a második akkord egy E-bővített, a harmadik akkord egy A-moll, a negyedik akkord ismét az E-bővített. A James Bond filmzenék hangulatát hozza ki ez a négyütemes kör.


A bővített akkord szimmetrikus, hiszen csupa nagy terc lépésből épül fel. Ez azt is jelenti, hogy ha a teljes fogást nagy terccel arrébb toljuk (pl. 5-5-4 helyett 9-9-8), akkor ugyanazt a három hangot kapjuk, csak más fordításban. Minden további nagy terces arrébbpakolással ugyanazt a három hangot találjuk meg, más-más sorrendben. Azaz az E-bővített, a G#-bővített és a H#-bővített hármashangzatok alkotóelemei enharmonikus hangok.



Milyen skálákat lehet játszani a bővített akkordra
?


A legegyszerűbb eset az, hogy az akkord három hangja közül választunk ki egyet. Például 0:23-nál a H# hangot játszottam (amely, mint tudjuk, C-nek szereti álcázni magát, de hivatalosan nem C, csak szeretne az lenni). Fontos, hogy ez a hang, amely eddig nem szerepelt az A-lídes szakasz hangkészletében (ott még H hang van) szervesen beépüljön a szólóba, ehhez a félhang lépés a legjobb megoldás. Ezért a 0:23 előtti pillanatokban egy H hangot tartottam ki (amely az itt levő Amaj7#11 akkord 9. foka, tehát szép színes hang), és innen csúsztam fel a H#-ra, így a szóló dallamvonala nem tört meg, hanem egyben maradt. Ezt követően az Eaug másik két hangját is megszólaltattam (E és G#).


Bátrabb megoldás egy egzotikus skála, az úgynevezett líd 2# skála használata. Ez nem más, mint a harmonikus moll 6. módusza. A konkrét esetünkben az Amaj7#11 - Eaug lépésnél az első akkordhoz A-líd skálát, a második akkordhoz A-líd 2# skálát lehet használni. A két skála csak abban tér el, hogy az A-líd 2. foka felemelkedik: A H# C# D# E F# G#.  Ebben a skálában benne van az E-bővített mindhárom hangja, a többi négy hang pedig töltelék-hangként használható. Ha pedig az E-bővített miatt E-ről szeretnénk elnevezni ezt a hangsort, akkor E-dúr 5# skála lesz az elnevezés, és E-ről indítva a skálát E F# G# A H# C# D# hangsort kapunk, amely az 5. fokban tér el egy sima E-dúr skálától.


0:45-nél például egy D# hangot játszottam az Eaug akkordra, amely felfogható az A-líd 2# skála / E-dúr 5# skála részeként, majd onnan csúsztam le a H# hangra (az akkord fontos és ezáltal stabil hangjára).  De ez a D# hang egyszerűen úgy is felfogható, hogy egy maj7-et adtam az akkordhoz, hiszen a bővített hármashangzatból így bővített négyeshangzat (Emaj7#5) lett. 


Egy líd 2# skála / dúr 5# skála inkább akkor kerülhet teljes mértékben terítékre, ha egy gyors futamot akarunk játszani. Ilyenkor a teljes skálán végigszaladhatunk. Ráadásul ehhez nem kell újfajta ujjrendet megtanulni, elég ha ismerjük a harmonikus moll vagy a spanyol (domináns) fríg skálákat, amelyeket Yngwie-től kezdve gitárosok milliói játszanak. Az A-líd 2# / E-dúr 5# skála hangkészlete ugyanis ugyanaz, mint egy C#-harmonikus moll, vagy egy G#-spanyol fríg skála hangkészlete - pontosan úgy, mint ahogy például az A-moll skála hangkészlete ugyanaz, mint a C-dúr skáláé.



Még bátrabb megoldás az egészfokú (más néven egészhangos vagy whole-tone) skála használata. Ez a skála csupa nagy szekund lépésből áll: E F# G# A# H# D. Ez egy hatfokú skála, és a jazztől a fúzión át a prog metálig mindenfelé használják. Elég szigorúan tud szólni, de érdemes kísérletezni vele. Mint látható, ez a skála tartalmaz két olyan hangot is, amely nincs benne a zenei alap nagy részén szereplő A-líd hangkészletében: az A# és a D hangokról van szó. Az egészfokú skála ezért két kilógó hangot tartalmaz a fül által megszokott addigi hangkészlethez képest.


Ez lehet előny is, lehet hátrány is, ugyanúgy, mint ahogyan az éjfélkor a házunk földszintjén megreccsenő padló sem jó vagy rossz önmagában. A titkárnő-jelmezért osonó huncut topmodell feleségünk is lehet a zaj forrása, vagy pedig egy vérszomjas rabló is ólálkodhat a földszinten. Hasonlóképpen, a két kilógó hang is okozhat frissességet is vagy zavart is a szólóban, az általunk választott felhasználási módtól függően.


Heti kérdések:

1) Még
milyen skálákat javasolnál egy bővített akkordra?

2) Ismersz-e híres számokat, amelyben van bővített akkord?





A videó még egyszer:






Ha van gitárral kapcsolatos kérdésed, akkor itt kommentben is felteheted, vagy a honlapomon keresztül emailben is el tudsz engem érni. Jó gitározást, találkozunk egy hét múlva!


Szerző: Jónás Tamás 

http://jonastamas.com
http://facebook.com/jonastamas
Fórum: http://hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0


További gitárleckék

- Gitárlecke: Király István szólója a gitárverseny zenei alapjára
- Gitárlecke: Az olasz virtuóz, Gianluca Ferro gitár-trükkjei
- Gitárlecke: Egy riff - 12 fok
- Gitárlecke: Oktávok
- Gitárlecke: Egy könnyű példa-szóló a gitárverseny zenei alapjára
- Gitárlecke: Díszítések - gitárszóló, teljes TAB, zenei alap
- Gitárlecke: A Malmsteen-féle harmonizálási trükk
- Gitárlecke: Az üveghangok típusai
- Gitárlecke: Akkordmenet két gitárszólamból összerakva
- Gitárlecke: Ötletek a blues kör V. fokára
- Gitárlecke: Dirty Rock solo
- Gitárlecke: Csúszások és fekvésváltások - élet a skáladobozon kívül
- Gitárlecke: A legnagyobb metál-arc, Händel
- Gitárlecke: További 5 szokatlan gitár-trükk
- Gitárlecke: Szokatlan gitár-trükkök
- Gitárlecke: Mentális gyakorlás a gitáron
- Gitárlecke: Mindig legyen váratlan elem a riffjeidben
- Gitárlecke: Riff és szóló felépítése
- Gitárlecke: Ritmikai forgás a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hangszerelési ötlet - egyetlen riff kétféle hangulathoz
- Gitárlecke: Hogyan szólózzunk jazz akkordmenetre?
- Gitárlecke: A hangköz-trükk - izgalmas hangzások sima moll skálából is
- Gitárlecke: A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
- Gitárlecke: Mixolíd hangulat - Legelő jakok a Himalája-fennsíkon
- Gitárlecke: Fríg hangulat - varacskos disznó metál
- Gitárlecke: Modális skálák használata - a líd hangulat
- Gitárlecke: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva
- Gitrálecke: Széles skálák magas fekvésekben
- Gitárlecke: A tiszta kvart szélességű skálák használata
- Gitárlecke: Legato, tapping, kettősfogások és gyors váltott pengetés beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Arpeggio, hibrid pengetés, üres húrok és oktávok beépítése a gitárszólóba
- Gitárlecke: Szokatlan riffek - hibrid pengetés és jazz akkordok
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?    
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán    
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato    
- Gitárlecke: Matek metál   
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva    
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót    
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak   
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal    
- Gitárlecke: Vámpír blues   
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át   
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral   
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel    
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat    
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak    
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban    
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?    
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója    
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás    
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók    
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?    
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása    
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll   
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?    
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?    
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból


Jónás Tamás összes gitárleckéje itt >>>



◼ Népszerű